De Nederlandse Hervormde Kerk
Evenals in vele andere delen van ons land vertoont de kerkelijke staalkaart van ons eiland een lappendeken
van richtingen en modaliteiten. De beste weg om hierin thuis te raken is het raadplegen van publicaties van
predikanten, verslagen van kerkeraden en classes. Had een bepaald dorp een predikant van een bepaalde
richting, dan was daarmee nog niet gezegd dat heel het dorp die richting was toegedaan. We dienen hier
voorzichtig te werk te gaan.
Binnen de Nederlandse Hervormde Kerk zijn ruwweg de volgende richtingen te onderscheiden:
De ethische richting
De ethische theologie is een stroming die in de 19e-eeuwse Nederlandse Hervormde Kerk opkwam tegen-
over het modernisme, dat na de Verlichting ook steeds meer voet aan de grond kreeg binnen de kerk. De
benaming 'ethische theologie' is afgeleid van het Griekse woord ethos, dat 'gezindheid' betekent. De ethische
theologen wilden daarmee uitdrukken dat theologie, maar ook andere wetenschappen hun grond vinden in het
geloof dat Gods openbaring zich uitstrekt over het gehele leven en de gehele schepping. Tegenover de schei-
ding van hoofd en hart, die zij zowel signaleerden bij de modernen als de orthodoxen, bepleitten zij een
vruchtbare integratie van beide.
De ethische theologen aanvaardden evenals de vrijzinnigen de historisch-kritische methode, evenals andere
resultaten van het moderne onderzoek. Wel was men van mening dat de onderzoeksresultaten geen bedreiging
vormden voor de traditionele geloofsleer en de dogma's. De ethische theologie was altijd bijzonder geïnteres-
seerd in de godsdienstwetenschap. Veel interesse ging daarbij uit naar de godsdiensten in het Nabije Oosten
(de Oud-Egyptische religie, de godsdiensten van de Kanaänieten, de religie van Babylon, de Grieks-Romeinse
godenwereld, de Islam, het Judaïsme) omdat kennis van deze godsdiensten mogelijk behulpzaam kon zijn bij
het beter verstaan van de Bijbel. Vertegenwoordigers van de ethische richting die diverse werken gepubliceerd
hebben waren
•
Ds. J.H.C. Kamsteeg (Lees verder)
•
Dr. D. Jacobs (Lees verder)
beiden verbonden geweest aan de Hervormde Gemeente van Sirjansland.
De Confessionele richting
De Confessionele Vereniging in de Nederlandse Hervormde Kerk wil trouw zijn aan de Schrift in verbon-
denheid met het belijden van het voorgeslacht. Dat is de bron voor de antwoorden op de vele vragen van onze
tijd. Zij werd opgericht in 1864 om een vereniging op te richten ‘tot verschaffing van hulp en leiding aan
gemeenten en personen in de Nederlandse Hervormde Kerk, die om des geloofs wil in nood verkeren’. Als
omschrijving werd gegeven: ’ Ene Confessionele Vereniging is, naar onze mening, een Vereniging, die niet
aan de wetenschap en niet aan de consciëntie of het bewustzijn van het individu, maar alleen aan de wettig
bestaande belijdenis der Kerk de uitspraak overlaat, wat in de Kerk recht heeft van bestaan of niet’.
In de loop van haar bestaan kwamen kerkleden en predikanten door ontwikkelingen in de kerk een aantal
keren voor de vraag te staan: ‘met de kerk breken of in de kerk blijven?’ De Confessionele Vereniging heeft
deze vraag steeds met ‘blijven’ beantwoord. Zij bleef verbonden met de volkskerk. De uitspraken van Hoede-
maker: ’heel de kerk en heel het volk’ en ‘samen zijn we ziek geworden, we moeten samen gezond worden’
waren en zijn leidraad in al haar geledingen.
Vertegenwoordigers van deze richting waren de predikanten:
•
J.P. van Roon (Lees verder)
•
Dr. C. Bezemer (Lees verder)
•
Ds. C. Bolijn (Lees verder)
•
Ds. E. van Meer (Lees verder)
•
Evangelist M.A. Jumelet (Lees verder)
De vrijzinnige richting
Vrijzinnigheid is een stroming binnen het protestantisme van mensen die hun christelijke geloof sterk laten
bepalen door een ondogmatische houding, waarin vrijheid van denken en geloven op basis van eigen inzich-
ten centraal staat. In vrijzinnige kerken wordt beduidend meer dan in orthodox-christelijke kerken ruimte
gegeven aan individuele opvattingen over het geloof, waarbij plaats is voor kritische vragen en waarbij iedere
traditie of dogma in twijfel mag worden getrokken. Vrijzinnigheid is de tegenpool van orthodoxie, waarin
vastgehouden wordt aan het gezag van de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Deze stellen in orthodoxe kerken
grenzen aan wat er verkondigd kan worden. Vrijzinnige kerken hanteren het principe dat de mens de Bijbel
beoordeelt, terwijl men in orthodoxe kring ervan uitgaat dat de Bijbel Gods Woord is, dat de mens beoordeelt.
Een vertegenwoordiger van deze richting was Ds. C.F. Zeeman (Lees verder)
De Gereformeerde bond
De Gereformeerde Bond is een vereniging binnen de Ned. Hervormde Kerk – nu de Protestantse Kerk in
Nederland- die deze kerk wil herinneren aan haar eigen belijdenis en aan de noodzaak te leven uit de inhoud
van deze belijdenis. Zij vindt de drie formulieren van enigheid geen documenten uit een ver verleden, maar
levend bezit voor de kerk van onze dagen. De Gereformeerde Bond wil de kerk en de gemeenten vanuit deze
verbondenheid met de belijdenis dienen.
In de prediking wordt in de Gereformeerde Bond, vanuit de Bijbel als norm, nauwe aansluiting gezocht bij
de belijdenisgeschriften. In de middagdiensten worden zogenaamde leerdiensten gehouden waarin de predi-
kant een zondagsafdeling van de Heidelbergse Catechismus behandelt. De kerkdiensten worden gekenmerkt
door een sobere liturgie, met gebruik van de psalmen in de oude berijming (1773). Het motief hiervoor is dat
men graag rechtstreeks uit de Schrift zingt.
Vertegenwoordigers van deze richting zijn:
•
Ds. W.L. Tukker (Lees verder)
•
Prof. Dr. A. de Reuver (Bekijk video)
Midden-orthodoxie
De term midden-orthodoxie geldt als verzamelbegrip dat in 1951 is geïntroduceerd door dr. Hendrikus
Berkhof is diens boek De crisis der midden-orthodoxie. Onder de midden-orthodoxie verstond men de gema-
tigde hoofdstroom binnen de Nederlandse Hervormde Kerk (NHK) die na de Tweede Wereldoorlog ontstond.
De midden-orthodoxe theologie wordt gekenmerkt door elementen uit de vooroorlogse ethische theologie en
een bescheiden confessionalisme. Zij stond sterk onder invloed van de Zwitserse theoloog Karl Barth en diens
dialectische theologie. De midden-orthodoxe "modaliteit" was tot aan de opheffing van de NHK de meest
invloedrijke. Omdat de meeste hervormden geen lid waren van enige binnenkerkelijke vereniging en zich
voornamelijk identificeerden met de (Hervormde) Kerk werden zij tot de midden-orthodoxie gerekend.
Hendrikus Berkhof, één van de belangrijkste hervormde theologen en hét gezicht van de midden-orthodoxie
liet zich in zijn boek De crisis der midden-orthodoxie overigens kritisch uit over sommige kenmerken van de
midden-orthodoxie, zoals kleurloosheid en oppervlakkigheid. De midden-orthodoxe hervormden waren grote
pleitbezorgers van de oecumene en de liturgische vernieuwing binnen de NHK. Ook waren zij de motor achter
het Samen op Weg-proces dat leidde tot de vorming van de Protestantse Kerk in Nederland (2004).
(bron Wikipedia)
vertegenwoordigers van deze richting waren:
•
Dr. J. Koopmans (1905-1945) (Lees verder)
•
Prof. Dr. H. Jagersma (1927-2016) (Lees verder)