Stroarien in Europa De zoekmachine van de computer leverde bij ‘strand’ en ‘paard’ in de talen van de landen rondom de zeeën van Europa het volgende resultaat: in Bretagne in het dorp Goudelin gaan de berijders, na inzege- ning door de plaatselijke priester in een  speciaal daarvoor bestemd bassin bij de kerk.                                                                                              
In het eveneens in Bretagne gelegen Restudo gaan de paarden op soortgelijke wijze te water. Het feest heet “Le pardon de Notre Dame de Restudo”en vertrekt vanaf de burg van St. Pever. Kennelijk is het gekoppeld aan de vergeving van zonden en aan R.K. heiligen.
En dan is daar op de Canarische Eilanden en wel op Tenerife het jaarlijkse feest van St. Sebastian. Het beeld van Sint Sebastiaan wordt in processie naar de zee gedragen, begeleid door ruiters die het beeld tot in het water volgen.
In de Camargue in Zuid-Frankrijk vinden jaarlijks de votieffeesten plaats, feesten ter herdenking van de plaatselijke heiligen. Stieren worden dan begeleid van de weiden naar de arena of gewoon door de straten van de steden gereden. Menadiers (cowboys) vormen een V rondom een groepje stieren en drijven die in volle vaart vooruit. Maar waarom moeten die dieren door het water en niet over de brug? En waarom een eindje door zee? 
Conclusie Gedacht moet worden aan een Keltische godheid, vermoedelijk een zeegod, aan wie mogelijk mensen gebonden aan een paal bij laag water, geofferd werden. Na het reinigingsritueel keerde men terug naar het dorp. Het prehistorische equivalent van het dorpscafé werd aangedaan. En welgemoed ging men het nieuwe seizoen tegemoet. In Schouwen wordt de stroa alleen gevierd in de Westhoek: Renesse, Burgh, Haamstede, Noordwelle, Serooskerke, Scharendijke. Voorheen hadden ook de dorpen Elkerzee, Brouwershaven, Dreischor en Moriaanshoofd een stroafeest.
Terug naar Kelten